Informējam, ka portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.

{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Citi raksti par šo tēmu

Ēst pareizi

Lolita Neimane

Raksts par dārzeņiem, ko nereti sauc arī par svēto trīssvienību – kāpostu, burkānu un bieti.

Šie dārzeņi nopērkami jebkurā dārzeņu stendā, tie ir vislētākie un, kas nav mazsvarīgi, Latvijā izaudzēti. Problēma – dārzeņi ir jāatnes mājās, jānomazgā, jānotīra, jāsarīvē vai kā citādi jāgatavo. Turklāt apnikušas zināmās šo dārzeņu ēdienu receptes. Lūkosim, kā varu līdzēt ar padomu vai ideju, ja patiešām naudas mazāk, bet gribat ēst veselīgi.Šaubu nav – šie dārzeņi patiešām ir veselīgi, turklāt to veselīgums nav mazāks kā dārgajiem ievestajiem ekskluzīvajiem dārzeņiem un augļiem, drīzāk gan otrādi – pareizi uzglabāts, vietējais dārzenis vai auglis noteikti būs daudz vērtīgāks, nekā tālu ceļu mērojušais ārzemju radinieks. Un vēlreiz gribu atgādināt veco patiesību: ik dienas nepieciešams apēst vismaz 400 g dārzeņu un augļu (pēc aptaujas datiem, apēdam tikai 200‑g).

Burkāni
Burkānos ir ļoti daudz karotīna, un jau 100 g burkānu nodrošina šīs vielas diennakts devu. Tajos vēl ir B1, B2, PP, C, E un citi vitamīni, kā arī minerālvielas: kālija sāļi, kobalts un dzelzs. Tautas gudrība māca: “No burkāniem vairāk asiņu.” Burkānus vislabāk ēst svaigus – notīriet un piedāvājiet bērniem arī līdzi ņemšanai uz skolu. Ļoti garšīgi ir svaigu burkānu salāti, īpaši, ja tiem pievieno sulīgu augli, piemēram, apelsīnu, mandarīnu vai bumbieri. Lai salāti būtu asāki un sulīgāki, var pielikt mārrutkus.
* Garšīga ir burkānu biezeņzupa, kas ir ļoti viegli pagatavojama: novāra burkānus mīkstus, pēc tam ar smalcinātāju saputo viendabīgā masā un ēd kopā ar zaļumiem un sieru. Burkāni, sasautēti kopā ar rozīnēm, melnajām plūmēm un medu, var būt lieliska piedeva gaļas ēdienam.
* Ierosmei arī kāda neparastāka recepte – marinēti burkāni. Nelielus burkānus nomizo un stāvus saliek burciņā, tad pagatavo marinādi, kādu gatavo gurķu marinēšanai (tā var būt arī nedaudz saldāka un ar izteiktāku ķiploku garšu), un pārlej burkāniem. Pēc tam burkas karsē ūdens peldē. Var iebilst, ka tā ir varen ķēpīga darbošanās, taču rezultāts to atsvērs – burkāni sanāk pikanti un kraukšķīgi, turklāt litra burciņa izmaksās tikai 10‑santīmu.

Bietes
Salīdzinot ar citiem dārzeņiem, bietēs ir daudz mangāna sāļu (tie aktīvi piedalās vielmaiņā), arī daudz kālija, kalcija un dzelzs sāļu. Ziemā uz palodzes var ierīkot vitamīnu dārziņu – kastītē vai puķu podā izaudzēt bietes ir viegli. Biešu lapas satur vairāk vitamīnu nekā biešu saknes. Tajās, piemēram, ir daudz C vitamīna un folskābes.
Bietes ir ļoti ilgi jāvāra, un tāpēc nereti saimnieces no biešu vārīšanas atturas. Varu ieteikt labu metodi: kad bietes ir 30 minūtes vārītas, tās tikpat ilgi mērcē aukstā ūdenī. Un vēl – vārīšanās laikā pievieno ūdenim tējkaroti cukura un pavisam nedaudz galda etiķa, tad vārītās bietes nezaudēs skaisto sarkano krāsu.
* Ļoti atspirdzinoši un garšīgi ir biešu un mārrutku salāti, kas sajaukti ar citrona sulu. Pievienojot rozīnes, riekstus, plūmes vai ko citu garšīgu, varēsiet salātus pagatavot katru reizi citādus.
* Biešu zupu, kas dažiem saistās ar ne pārāk garšīgu, saldenu ēdnīcas veidojumu, var pagatavot ļoti garšīgu: liesu cūkas gaļu vāra kopā ar bietēm, papriku, brokoļiem, tomātiem, marinētiem šampinjoniem, sīpoliem, ķiplokiem un garšvielām.

Kāposti
Kāposti izsenis ir vieni no populārākajiem dārzeņiem Latvijā, tie vienmēr ir ēsti gan svaigi, gan sautēti, gan skābēti.
Lai gan parastais baltais galviņkāposts no daudzajiem kāpostu brāļiem nav pats vērtīgākais vitamīnu un minerālvielu avots, taču ir vislētākais un visplašāk pieejamais. 100‑g kāpostu ir 45 mg C‑vitamīna (dienas deva – 70‑mg), tāpēc tos pavisam noteikti var uzskatīt vienu no labākajiem vitamīnu ēdieniem.
* Izmēģināšanai gribu ieteikt krāsaino kāpostu recepti: kāpostus ar serdi sagriež lielos gabalos, liek traukā pamīšus ar šķēlēs sagrieztu svaigu bieti, pievieno nedaudz sāls, maltus piparus, ķiplokus un mārrutkus, pārlej ar marinādi un noliek siltumā uzrūgšanai. Kad kāposti uzrūgst, tos pārnes aukstā vietā.

Saimniekošanai virtuvē
Dažreiz labā apņemšanās gatavot ko garšīgu un veselīgu ir, tikai mājās nav nepieciešamo dārzeņu. Būtu labi, ja iepriekš varētu izplānot, cik daudz dārzeņu būs nepieciešams, un tos jau laikus nopirkt visai nedēļai. Pretējā gadījumā – izvēlamies ātrāko un bieži vien neveselīgo veidu, kā apmierināt izsalkumu. Lai dārzeņus ātri sagatavotu jums tīkamā veidā, nepieciešams arī virtuves kombains. Ja tas viss ir, atliek tikai novēlēt labu un stabilu apņemšanos dārzeņus pagatavot garšīgi un ēst tos ikdienas! Saskaitot izdevumus, redzēsiet, ka iegādājoties dārzeņus, esat iztērējuši pavisam maz naudas, un par ietaupīto varēsiet nopirkt kādu interesantāku augli. Lai jums veicas paēst gan veselīgi, gan lēti! √

Follow veselslv on Twitter



 


 


 

 

Citi piedāvājumi