{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Nevajag pašsadedzināties tikai tādēļ, lai citiem būtu silti...


 

Citi raksti par šo tēmu

Daudzpusīgs un sabalansēts uzturs – veselīga dzīvesveida atslēga

Pēteris Mežs

Nav noslēpums, ka viens no veselīga dzīvesveida stūrakmeņiem ir pilnvērtīgs uzturs, kas nodrošina mūsu organismu ar tam nepieciešamajām uzturvielām un vitamīniem. Diemžēl liela daļa sabiedrības arvien neievēro pareizus uztura pamatprincipus, kā rezultātā cieš veselība, un nereti rodas arī aptaukošanās. Lai uzzinātu vairāk par uztura nozīmi cilvēka dzīvē un citiem ar ēšanas paradumiem saistītiem jautājumiem, uz sarunu aicināts pieredzes bagātais gastroenterologs – profesors Anatolijs Danilāns.

Atslēga – balanss un mērenība

Diemžēl arvien vairāk cilvēku Latvijā aptaukojas – jo īpaši arī bērni un jaunieši, un šīs tendences cēlonis visbiežāk meklējams nesabalansētā un nekvalitatīvā uzturā. Lai mūsu organismam dotu labāko, attiecībā uz uzturu svarīgākie atslēgvārdi ir balanss un mērenība. Proti, maltītēm ir jābūt dažādām (jāvariē ar dažādām produktu grupām), samērīgām (labāk uzlikt uz šķīvja maltīti atkārtoti, nevis vienu reizi un pārēsties) un regulārām (labāk biežākas un mazākas maltītes, nevis retas un tad apēst visu „dienas normu”). Ēdienkartē ikd dienu jāiekļauj graudaugu produkti (vēlams - pilngraudu), dārzeņi, augļi un ogas. Tāpat arī piens un piena produkti ar pazeminātu tauku saturu, kā arī pākšaugi, zivis vai liesa gaļa.

Profesors Danilāns iesaka neļauties arī dažādu “superproduktu” reklāmām, kuriem piedēvētās teju brīnumainās īpašības sola uzlabot veselību, izskatu utt. Diemžēl cilvēki bieži vien neaizdomājas, ka viens produkts pats par sevi brīnumus nedarīs – svarīgi, lai viss uzturs kopumā būtu augstvērtīgs un kvalitatīvs un šis “superprodukts” kalpotu tikai kā papildinājums veselīgai diētai.

Galvenais – ēst “gudri”

Ne mazāk svarīgi ir savas maltītes gatavot pārdomāti. Vienā ēdienreizē kombinēt tos produktus, kas ļauj organismam visefektīvāk uzņemt tajos esošos vitamīnus un uzturvielas. Piemēram, gaļu būtu vēlams ēst kopā ar C vitamīnu saturošiem produktiem - dārzeņiem un augļiem, kas palīdzēs vislabāk uzsūkties gaļā esošajai dzelzij.

Mūsu organisma galvenais “ienaidnieks” - cukurs

Ne reizi vien sabiedrībā izskanējuši viedokļi par, piemēram, gaļas un kafijas kaitīgumu organismam, taču šie produkti nekaitē, ja vien atkal tiks izmantoti atslēgvārdi – balanss un mērenība. Turklāt gaļā ir sastopama mūsu organismam nepieciešamā dzelzs.

Kā norāda A. Danilāns, vislielākais “ienaidnieks” mūsu veselībai ir cukurs, kas gan veicina aptaukošanos, gan palielina holesterīna daudzumu asinīs. Svarīgi atcerēties, ka tā ietekme uz organismu arvien nav līdz galam izpētīta, tāpēc no tā vajadzētu izvairīties - gan tēju, gan kafiju dzert bez ierastās karotītes cukura, kā arī pievērst uzmanību tam, cik daudz cukura satur citi ikdienā patērētie produkti, piemēram, maize, dažādi jogurti u.c.

 

 

 

Follow veselslv on Twitter

 

 

 

Citi piedāvājumi