Informējam, ka portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.

{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Nevajag pašsadedzināties tikai tādēļ, lai citiem būtu silti...


 

Citi raksti par šo tēmu

Veselīgs uzturs

Garšaugi un garšvielas

Lolita Neimane

Garšvielas lietotas jau akmens laikmetā, kad pirmatnējais cilvēks medījuma gaļas garšu uzlaboja ar meža augiem, saknēm un ogām. Arheoloģiskie atradumi liecina, ka vēlajā akmens laikmetā cilvēki jau pazinuši ķimenes, magones un pastinaku. Laika gaitā ēdiena gatavošanā ir izmantotas arvien jaunas garšvielas un izzināta arī to iedarbība uz organismu. Pamazām cilvēki sākuši augus lietot arī ārstnieciskā nolūkā.

Lasīt tālāk ...

Veselīgie graudaugu produkti

Andis Brēmanis

Baltmaize, pulētie rīsi, manna, augstākā labuma kviešu milti, smalkmaizītes un cepumi – tie visi ir uzturprodukti, kas vairāk vai mazāk pieskaitāmi graudaugu vai no graudiem iegūto miltu izstrādājumiem. Vai tie ir veselīgākie graudu produkti, kuri būtu vēlami ikdienas ēdienkartē un bez kuriem cilvēka organisms nevarētu iztikt?

Lasīt tālāk ...

Korejiešu virtuves brīnumi

Čoi Iļjons

Diētas ārsti iesaka pēc iespējas mazāk uzturā lietot dzīvnieku taukus, produktus, kas satur holesterīnu, cukuru un sāli, bet vairāk produktus, kas satur šķiedrvielas. Korejiešu virtuve atbilst šiem ieteikumiem.
Kaut arī pēdējo divdesmit trīsdesmit gadu laikā korejiešu uzturā ir parādījušies eiropeiski produkti – maize, cepumi, desas, cīsiņi, šokolāde, saldējums un citi –, tik un tā viņi izvēlas nacionālos ēdienus, kuru sastāvā ir rīsi, zivis un citas jūras veltes, dārzeņi.

Lasīt tālāk ...

Sāls – ienaidnieks un draugs

Ārsti bieži atgādina, ka nedrīkst aizrauties ar sāļiem ēdieniem, jo pārsālīts ēdiens izraisa hipertoniju.
Sāls un tās funkcijas organismā
Nātrijs (Na) un hlors (Cl) veic svarīgu dzīvības procesu regulēšanu. Tie piedalās daudzos būtiskos vielmaiņas procesos un ūdens līdzsvara regulēšanā. Pieauguša cilvēka ķermenī ir aptuveni 77 - 100 g Na un aptuveni 80 g Cl. Ja organisms ilgstoši nesaņem vajadzīgo ūdens un sāls daudzumu, rodas nopietnas slimības. Tāpēc organisma ūdens bilancei ir jābūt līdzsvarotai.
Na un Cl joni piedalās nieru funkcijā. Nātrijs saista ūdeni un kopā ar hlorīdu aiztur to audos. Ūdens uzņemšana no zarnām tiek panākta ar NaCl palīdzību. Sāls ir centrālais ūdens apmaiņas regulators šajā sistemā. Na un Cl joni ir svarīgi gremošanas sulu veidotāji. Abi joni nodrošina audu tonusa saglabāšanu. Nātrija un kālija sūknis atbild par regulāciju — šūnu membrānu sasprindzinājumu, kas mainās kairinājumu dēļ.

Lasīt tālāk ...

Receptes ar medus piedevu

Helja Viļumane

Ziemassvētki un Jaunais gads ir skaistākie svētki, tādēļ galdā gribas likt kaut ko īpašu. Šoreiz dažas neparastākas, bet veselīgākas receptes ar medus piedevu.
Svaigi āboli ar medu
30 g riekstu, 500 g aromātisku ābolu, ēdamkarotes citrona sulas, 30 g rozīņu, 2 ēdamkarotes krējuma, 1 ēdamkarote medus, cukurs pēc garšas.
Samaļ riekstus, nomizo ābolus, izņem tiem serdi, tad sagriež gabaliņos, pievieno nomazgātas, izmērcētas rozīnes un uzlej citrona sulu. Visu samaisa, pievieno nedaudz cukura pēc garšas). Medu sajauc ar krējumu un pārej sagatavotajai masai. Dekorē ar augļiem.

Lasīt tālāk ...

Nitrāti dārzeņos


Dārzi — mazi un lieli — pieder nedaudziem no mums. Arī radiem, draugiem un paziņām. Un pat intervijās ar sabiedrībā populāriem cilvēkiem bieži dzirdam frāzi; "Kā patīk rušināties pa zemi — tas dod tādu spēku!’’. Ekonomisku apsvērumu vai prieka pēc — nav jau būtiski, galvenais, ka kaut kas šai dārziņā izaug. Ja esam pietiekami nopietni ķērusies pie lietas, tad, vēloties lielāku ražu, izmantojam dažādus mēslošanas līdzekļus. Bieži tiek izmantoji minerālmēsli, taču tādējādi pakļaujam sevi riskam pašu audzētos dārzeņus apēst kopā ar palielinātu nitrātu daudzumu tajos.

Lasīt tālāk ...

Ko bites dod cilvēkam

Monika Mieze
Dr agr.


Bites ir saimēs dzīvojoši kukaiņi, kuru daudzveidīgā produkcija izmantojama cilvēka uzturam un veselības stiprināšanai. Visi biškopības produkti ir dabīgi un augstvērtīgi.
Medus ir higiēnisks un vērtīgs diētisks produkts ar augstu kaloritāti. Tas satur vielas, kam ir fizioloģiska un profilaktiska nozīme cilvēka organismā. Galvenā sastāvdaļa ir viegli izmantojami ogļhidrāti. Pēc fermentu satura medus ieņem vienu no pirmajām vietām pārtikas produktu vidū. Medus mikroelementus organisms uzņem viegli. Plaši pazīstama medus lietošana pārtikā un tautas medicīnā.

Lasīt tālāk ...

Gaļas diēta tiem, kas vēlas notievēt

Lolita Neimane

Tik ļoti bieži nākas dzirdēt: "Es ēdu tik maz, bet kļūstu arvien resnāka, toties draudzene - mute viņai kustas vienā laidā, bet tieva kā skals!" Tad neviļus rodas secinājums: "Man ir nepareiza vielmaiņa, bet draudzenei pareiza." Ja vēl kāds ārsts ieminējies par varbūtējiem vielmaiņas traucējumiem, diagnoze ir gatava: nepareiza vielmaiņa. Ja esam konstatējuši šādu "stipru" diagnozi, rodas attaisnojums arī liekai ķermeņa masai.
Kas ir vielmaiņa? Vielmaiņa jeb metabolisms ir vielu ķīmiskas pārvērtības, kas notiek visās dzīvās šūnās un nodrošina organismam plastisko materiālu un enerģiju.

Lasīt tālāk ...

Brīnumdaris fluors

Sandra Pušpure

 

Mūsdienu zinātne atzinusi, ka efektīvākie zobu kariesa profilakses līdzekļi ir līdzsvarots uzturs, pareizi ēšanas ieradumi, regulāra mutes dobuma higiēna un fluorīdu (fluora savienojumu) lietošana. Pēdējos gadu desmitos pasaulē veiktie zinātniskie un klīniskie pētījumi ir neapstrīdami pierādījuši, ka kariesa profilakse nav iedomājama bez fluorīdiem. Fluors ir būtisks mikroelements, kas nepieciešams mūsu organismam. Brīvā veidā tas nav sastopams, jo veido savienojumus ar citiem elementiem — fluorīdus. Ja ķīmiskos elementus sarindotu pēc to sastopamības biežuma dabā, halogēns fluors ierindotos 17. vietā. Zinātnieki atzinuši, ka efektīvākais savienojums kariesa novēršanai ir nātrija fluorīds (NaF).

Lasīt tālāk ...

Follow veselslv on Twitter



 


 


 

 

Citi piedāvājumi