{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 

Ģērmanis GIGA

Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Citi raksti par šo tēmu

Uzturs un diēta

Kvass, tomātu mērce – vai var iztikt bez konservantiem?

Evita Bille

 

Latvijā tiek ražots tikai viens īsts kvass, pārējie "kvasi" ir koncentrātu limonādes. Kāpēc tā? Ieskatīsimies dažu populāru produktu sastāvos un ražošanas procesā lai saprastu kā apzināti vai neapzināti patērētāji tiek maldināti.
Šobrīd veikalu plaukti lūst no produktiem, kuru sastāvā ir ne mazums e-vielas, konservanti, stabilizatori, emulgatori, irdinātāji, iebiezinātāji utt.. Jāatzīst, ka daudzi produkti bez tiem nemaz nevarētu pastāvēt – to derīguma termiņš būtu daudzreiz īsāks. Iespējams, tie sadalītos pa sastāvdaļām un nebūtu lietojumi. Tomēr daudzie E burtiņi un ilgie derīguma termiņi liek padomāt – ko tad īsti mēs ēdam? Uzturs cilvēka dzīvē ir pamatvajadzība un to mums gribas pēc iespējas kvalitatīvāku.

 

Lasīt tālāk ...

Cepu, cepu kukulīti

Mairita Salmane

Arvien biežāk presē parādās informācija par konservantu kaitīgo ietekmi organismā, par lielo sāls daudzumu, ko tie satur. Diētas ārsti iesaka lietot vienkāršu, sabalansētu uzturu – tādu, kādu ēduši mūsu senči. Kāda tad bija latviešu zemnieka ēdienkarte un kā vecvecmāmiņas uzglabāja sarūpētos gardumus?

Lasīt tālāk ...

Vai joprojām dzīvosim sāls laikmetā?

Gustavs Latkovskis

Līdz pat 19. gadsimta beigām vārāmā sāls nozīme civilizācijas attīstībā bija nepārvērtējama.
Sālim piemīt konservējošas īpašības, un tas palīdzēja cilvēkiem izdzīvot ziemā, kad bija jāiztiek no sagatavotajiem pārtikas krājumiem. Viduslaikos sāls vērtība tika pielīdzināta zeltam. Mūsdienu Austrijas tūrisma pērle Zalcburga nekad nekļūtu par vienu no bagātākajām viduslaiku Eiropas pilsētām, ja tās tuvumā esošajos kalnos nebūtu sāls atradņu (Salz vācu valodā nozīmē sāls).

Lasīt tālāk ...

Aktīvu cilvēku našķis – banāns

Inete Auziņa


Ja jūs ir pievarējis neliels izsalkums, ka rokai vajadzētu būt spēka un enerģijas auglim – banānam. Nu banāns ir arī viens no latviešu iecienītākajiem augļiem, patēriņa ziņā to apsteidz vienīgi ābols. Banāns ir kļuvis par vienu no aktīva dzīvesveida simboliem. Neviena spēle bez šā dzeltenā “dopinga” nav pagājusi tenisistam Borisam Bekeram.

Lasīt tālāk ...

Garšaugi un garšvielas

Lolita Neimane

Garšvielas lietotas jau akmens laikmetā, kad pirmatnējais cilvēks medījuma gaļas garšu uzlaboja ar meža augiem, saknēm un ogām. Arheoloģiskie atradumi liecina, ka vēlajā akmens laikmetā cilvēki jau pazinuši ķimenes, magones un pastinaku. Laika gaitā ēdiena gatavošanā ir izmantotas arvien jaunas garšvielas un izzināta arī to iedarbība uz organismu. Pamazām cilvēki sākuši augus lietot arī ārstnieciskā nolūkā.

Lasīt tālāk ...

Veselīgie graudaugu produkti

Andis Brēmanis

Baltmaize, pulētie rīsi, manna, augstākā labuma kviešu milti, smalkmaizītes un cepumi – tie visi ir uzturprodukti, kas vairāk vai mazāk pieskaitāmi graudaugu vai no graudiem iegūto miltu izstrādājumiem. Vai tie ir veselīgākie graudu produkti, kuri būtu vēlami ikdienas ēdienkartē un bez kuriem cilvēka organisms nevarētu iztikt?

Lasīt tālāk ...

Korejiešu virtuves brīnumi

Čoi Iļjons

Diētas ārsti iesaka pēc iespējas mazāk uzturā lietot dzīvnieku taukus, produktus, kas satur holesterīnu, cukuru un sāli, bet vairāk produktus, kas satur šķiedrvielas. Korejiešu virtuve atbilst šiem ieteikumiem.
Kaut arī pēdējo divdesmit trīsdesmit gadu laikā korejiešu uzturā ir parādījušies eiropeiski produkti – maize, cepumi, desas, cīsiņi, šokolāde, saldējums un citi –, tik un tā viņi izvēlas nacionālos ēdienus, kuru sastāvā ir rīsi, zivis un citas jūras veltes, dārzeņi.

Lasīt tālāk ...

Sāls – ienaidnieks un draugs

Ārsti bieži atgādina, ka nedrīkst aizrauties ar sāļiem ēdieniem, jo pārsālīts ēdiens izraisa hipertoniju.
Sāls un tās funkcijas organismā
Nātrijs (Na) un hlors (Cl) veic svarīgu dzīvības procesu regulēšanu. Tie piedalās daudzos būtiskos vielmaiņas procesos un ūdens līdzsvara regulēšanā. Pieauguša cilvēka ķermenī ir aptuveni 77 - 100 g Na un aptuveni 80 g Cl. Ja organisms ilgstoši nesaņem vajadzīgo ūdens un sāls daudzumu, rodas nopietnas slimības. Tāpēc organisma ūdens bilancei ir jābūt līdzsvarotai.
Na un Cl joni piedalās nieru funkcijā. Nātrijs saista ūdeni un kopā ar hlorīdu aiztur to audos. Ūdens uzņemšana no zarnām tiek panākta ar NaCl palīdzību. Sāls ir centrālais ūdens apmaiņas regulators šajā sistemā. Na un Cl joni ir svarīgi gremošanas sulu veidotāji. Abi joni nodrošina audu tonusa saglabāšanu. Nātrija un kālija sūknis atbild par regulāciju — šūnu membrānu sasprindzinājumu, kas mainās kairinājumu dēļ.

Lasīt tālāk ...

Receptes ar medus piedevu

Helja Viļumane

Ziemassvētki un Jaunais gads ir skaistākie svētki, tādēļ galdā gribas likt kaut ko īpašu. Šoreiz dažas neparastākas, bet veselīgākas receptes ar medus piedevu.
Svaigi āboli ar medu
30 g riekstu, 500 g aromātisku ābolu, ēdamkarotes citrona sulas, 30 g rozīņu, 2 ēdamkarotes krējuma, 1 ēdamkarote medus, cukurs pēc garšas.
Samaļ riekstus, nomizo ābolus, izņem tiem serdi, tad sagriež gabaliņos, pievieno nomazgātas, izmērcētas rozīnes un uzlej citrona sulu. Visu samaisa, pievieno nedaudz cukura pēc garšas). Medu sajauc ar krējumu un pārej sagatavotajai masai. Dekorē ar augļiem.

Lasīt tālāk ...