Informējam, ka portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.

{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Citi raksti par šo tēmu

Emociju nospiedumi sejā - grumbas


Ilze Pole

Grumbas mūsu sejā rodas pamazām, taču to parādīšanās uztrauc katru sievieti. Mierinošā apziņa ir tā, ka katra āda novecojot atstāj mīmikas nospiedumus. Satraucošā apziņa - ka pārmērīgi ātri novecojusi āda uzrāda nepareizu kopšanu un neveselīgu dzīvesveidu.

Par laimi, mums ir ļoti daudz iespēju, lai ādas novecošanu palēninātu, stāsta Dr. med, Sanita Žigure, Veselības centra 4, Estētiskās dermatoloģijas klīnikas ārste.

Ādas kopšana aizkavē novecošanu
Āda ir pakļauta vides nelabvēlīgai ietekmei gan no ārpuses, gan no iekšpuses - saule, vējš, aukstums, karstums un citi nelabvēlīgie faktori ir ādas novecošanas veicinātāji. Nepareizs uzturs vai iekšķīgās saslimšanas var būt par cēloni izsitumiem, taukainai vai ļoti sausai ādai. Graujošu ietekmi uz ādu atstāj arī stress, gaisa piesārņotība un gadalaiku maiņas. Turklāt vispirms uz nelabvēlīgiem faktoriem reaģē atklātās ķermeņa daļas - rokas, seja, it īpaši acu plakstiņu āda.
Vislielāko postu ādai nodara ultravioletais starojums. Tas nenozīmē, ka nedrīkstam vairs sauļoties, runa ir par pārmērīgu atrašanos saulē, un šādu nelabvēlīgu ietekmi ārsti apstiprina vienprātīgi. Ja āda nav pietiekami aizsargāta, brīvie radikāļi, kas veidojas ultravioleto starojuma ietekmē, sagrauj kolagēna šķiedras un plānā āda zaudē atbalstu. Mazi bērni, lielāko dienas daļu pavadot laukā atklātā saulē, uzņem tik daudz saules starojuma, ka tās ietekme jūtami atspēlējas. Tas nenotiek uzreiz, bet gan pusmūža gados. 80% no maksimālās saules staru ekspozīcijas bērns saņem līdz 18 gadu vecumam,
Labai ādai svarīgs ir katrs sīkums - pietiekams miegs, nesteidzīga ēšana, veselīgs, dabīgs uzturs. Taču uzdzīve, pārmērīga steiga, stress un ātras uzkodas kaitē visam organismam, tātad arī ādai. Tāpat visiem zināma patiesība - ādai kaitējumu nodara arī neprasmīgi, neatbilstoši vecumam lietota kosmētika. īpaši tas attiecas uz jaunām meitenēm. Pārspīlēta tīrības mīlestība tikpat labi var nodarīt ļaunumu kā pavisam pavirša attieksme. Pārmērīgi bieža mazgāšanās bojā ādas aizsargslāni. 

Ādas uzbūve
Āda ir ķermeņa lielākais orgāns un tās galvenā funkcija ir veidot ķermeņa aizsargslāni. Āda regulē ķermeņa temperatūru, pasargā to no izžūšanas, bojājumiem un mikroorganismiem, aizsargā no saules ultravioletajiem stariem, reaģē uz pieskārieniem, spiedienu un sāpēm. Tā sastāv no daudziem komponentiem - sviedru un tauku dziedzeriem, asinsvadiem, nervu galiem, olbaltumvielu šķiedrām, tauku šūnām un sviedru porām. Redzamā virsma veido tikai nelielu šī sarežģītā orgāna daļu.
Āda sastāv no trim kārtām: epidermas (augšējās, redzamās kārtas), dermas (īstās ādas) un hipodermas (apakšējās kārtas) Epiderma ir cilvēka ādas virsējais slānis, kas sastāv no vairākām dzīvu un atmirušu šūnu kārtām, kuras nepārtraukti nomainās.
Dermu veido tikai dzīvās šūnas, šajā slānī atrodas asinsvadi, nervu gali, tauku un sviedru dziedzeri, kā arī olbaltumvielu šķiedras, kas padara ādu stipru un elastīgu. Hipoderma ir dziļākā ādas kārta, galvenokārt tauku šūnas, kas aizsargā asinsvadu, limfvadus, nervu sistēmu un palīdz ķermenim saglabāt siltumu.

Pirmās novecošanas pazīmes
Cilvēki noveco dažādi, un nozīmīgs faktors ir ģenētika. Organisms sāk novecot jau no 20 gadu vecuma. Procesi organismā palēninās, viens no tiem - vielmaiņas process. Tā rezultātā ādā samazinās ūdens daudzums (normāli tas ir no 10 līdz 30% ūdens), tā kļūst sausāka un grūtāk sintezējas nepiesātinātās taukskābes, no kurām svarīgākās ir keramīdi.
Patiesībā grumbas ir sejas muskuļu kustību rezultāts, un vietās, kur starp muskuļu šķiedrām izzūd elastīns un kolagēns, rodas negludumi. Tie ir mūsu emocionālie pārdzīvojumi un pieradums, kas iezīmē sejā tik nepatīkamās līnijas
Tikai gadiem ritot, sejā ieguļas dusmu rievas, izbrīna un smieklu krunciņas.
Tomēr pirmās novecošanās pazīmes ir tā saucamās vārnu kājiņas, kas parādās kā sīkās krunciņas zem acīm. Pastiprinās tumšie loki un maisiņi zem acīm, sāk noslīdēt plakstiņi. Novecošanās procesam pastiprinoties, samazinās ādas elastība, parādās pigmenta plankumi ap acu lokiem, asinsvadu tīklojums, āda kļūst trauslāka, ilgāk dzīst brūces. Ar vecumu veidojas arī vecuma kārpiņas.

Nodarbošanās ar ādu
Ādas kopšana ir nepārtraukts process un tas, cik daudz laika sieviete velta sev, ir redzams viņas sejā. Labi kopta āda ir svaiga, mirdzoša un arī vecuma radītās grumbas tajā nav izteiktas. Aizbildināšanās ar laika vai līdzekļu trūkumu patiesībā ir tikai atrunas, kas, kārtīgi padomājot, neiztur kritiku. Galvenais ir vēlme rūpēties par sevi, jo piedāvāto kosmētisko līdzekļu klāsts ir ļoti, ļoti plašs. Arī zināšanu trūkums nevarētu būt šķērslis - galvenie sejas tīrīšanas principi ir vienkārši kā ābeces patiesības.
Procedūra jāsāk ar kārtīgu ādas tīrīšanu, nekādas tālākās procedūras nedos ne nieka, ja āda nebūs tīra. Sejas tīrīšanai paredzētie pieniņi ir piemērojami katram ādas tipam. Pēc notīrīšanas jāizmanto tonizētājs vai atsvaidzinātājs, kas veidos ikdienas kopšanas otro pakāpi. Tonizētājs noņem tīrīšanas līdzekļa atliekas un vienlaikus tīra un savelk poras, kā arī likvidē atmirušās šūnas. Pēc tonizētāja lietošanas ādai jābūt spirgtai un atsvaidzinātai, gatavai uzņemt mitrinošo līdzekli. Tas jāizvēlas tāds, kas samazina elastīna un kologēna izzušanu. Krēmu sastāvā jālūkojas pēc tādām vielām kā retinoīdi, antioksidanti, C vitamīns. Pievērsiet uzmanību, lai krēmos būtu iekļauti A, K, E, PP vitamīni. Vitamīni kosmētikas sastāvā kalpo kā antioksidanti, stiprina asinsvadu sieniņas, sekmē limfas riti un mikrocirkulāciju.
Ir arī vairāki komponenti, ko var lietot iekšķīgi ādas elastības uzlabošanai. Piemēram, kombinētie preparāti prolīns, lizīns, glikozaminosulfāts, kas fasēti tabletēs Ādas uzlabošanai noder E, C vitamīnu un selēna lietošana, kā arī koenzīms Q10, kas darbojas kā antioksidants un izlīdzina ādu. Kontraceptīvā terapija arī mēdz palīdzēt ādas tvirtuma saglabāšanā, bet tas katrā individuālā gadījumā jājautā ārstam.

Kosmētiskās procedūras
Bez ikdienas kopšanas noteikti ieteicamas arī kosmētiskās procedūras. Ķīmiskais pīlings ir efektīga augļskābju procedūra ar plašu pielietojuma spektru, turklāt to var veikt jebkurai vecuma grupai un ādas tipam - gan jauniešiem, gan pusaudžiem, jau nobriedušai ādai, cilvēkiem ar problemātisku, taukainu, gan arī ar sausu ādu. Procedūras laikā notiek ādas atlobīšana, stimulācija, mitrināšana, pretiekaisuma un antioksidantu, kā arī regulējoša darbība un pigmentācijas normalizācija. Vienlaikus tiek veicināta dermas stimulācija, kā rezultātā notiek ādas izlīdzināšanās. Ieteicama ir ādas slīpēšana - mikrodermobrāzija, kas noņem lieko sauso, atmirušās ādas slāni, palīdz sadzīt brūcītēm ādā, aizpilda krunkas, aktivizē vielmaiņu un uzlabo mikrocirkulāciju. Ādas slānis, kas veidojas pēc manipulācijas, kļūst daudzkārt tvirtāks, uzlabojas elastīgo vielu un kologēna struktūra. Lāzerterapija ir nopietnāka iejaukšanās ādā. Ar to var likvidēt asinsvadu problēmas, pigmentplankumu veidošanos. Ar lāzera palīdzību var noņemt ādas jaunveidojumus, arī veikt ādas slīpēšanu (izlīdzina ļoti izteiktas (grumbas). Arvien populārāks ierocis cīņā ar grumbām ir botulīna toksīna injekcijas. Tā iedarbības rezultātā muskulim tiek bloķēta nervu impulsu piegāde, līdz ar to muskulis ir nekustīgs un grumbas nerodas. Klīniskais efekts parādās jau pēc apmēram 4-15 dienām, bet iedarbība saglabājas no 6 līdz 8 mēnešiem. Klīniskā praksē botulīnu izmanto jau 20 gadus, kosmētikā nedaudz mazāk. No šādas neķirurģiskas iedarbošanās nebūtu jābaidās. Turpmāka rūpīga sejas ādas kopšana paildzina injekcijas iedarbību.
Plastiskā operācija ir galējais variants ādas stāvokļa uzlabošanai.

Atcerieties par profilaksi!
Ādai ir nepieciešams mitrums. īpaši rudens sezonā, kad ārā kļūst vēss, bet mājokļos ieslēdz centrālo apkuri. Rudenim iestājoties, jāsāk domāt par ādas barošanu. Dienai ieteicamāk izvēlēties barojošos krēmus, bet uz nakti - mitrinošos.
Aukstajā gadalaikā rodas vēlme biežāk apmeklēt saunu. Atcerieties, ka tas jādara ar mēru. 7-8 stundas diennaktī veltiet miegam, neviens darbs neatsvērs nejēdzīgi sabojātu izskatu.
Ēdiet pilnvērtīgu uzturu un lietojiet obligātos 1,5 litrus ūdens diennaktī! Atcerieties par vitamīnu kūrēm, lai arī vasara Ir tikko beigusies. Papildus vitamīnu uzņemšana ādai nāks tikai par labu.
Sievietēm pēc 40 papildus jālieto A un E vitamīni, ieteicams neaizmirst arī par kalciju un vitamīnu D. Atkarībā no gadalaika ziemas periodā būtu papildus lietojamas nepiesātinātās taukskābes (ja ārā ir liels aukstums), piemēram, zivju e|ja, linolskābe.

Follow veselslv on Twitter


 


 


 


 

 

Citi piedāvājumi