{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Nevajag pašsadedzināties tikai tādēļ, lai citiem būtu silti...


 

Citi raksti par šo tēmu

Skrieniet droši un ar prieku

Līva Freimane

Nesen izlasīju ironisku atziņu, ka latvieši visumā ir ļoti aizrāvušies ar sportu, jo sevišķi augstā cieņā turot sporta pārraides televīzijā. Tomēr atļaujos nepiekrist šim apgalvojumam, jo zinu, ka arvien vairāk cilvēku Latvijā patiešām aizraujas ar sportu. Protams, ne jau profesionāļu līmenī, bet vienkārši - savam priekam. Lai apliecinātu, ka kustība - tas ir mundrums, labs garastāvoklis un veselība!

 

 

Skrējēju kļūst arvien vairāk

Dabiskākais un demokrātiskākais no sporta veidiem, kas piemērots visiem - gan lieliem, gan maziem, gan veselajiem, gan tiem, kas sirgst ar dažādām saslimšanām, - ir skriešana. Tas vienkārši ir veids, kā uzturēt sevi labā fiziskā formā. Mazkustīgs dzīvesveids veicina šlakvielu un brīvo radikāļu - neoksidēto vielmaiņas produktu - uzkrāšanos, kas bojā šūnu membrānas. Skriešana ir ļoti pateicīga, lai aktivizētu asinsrites sistēmu, kas veicina šlakvielu izvadīšanu, uzlabotu sirds un asinsvadu sistēmas darbību, izvingrinātu locītavas, kas ir iesīkstējušas, ikdienā strādājot sēdošu darbu.

Skriešanas pozitīvākā īpašība – tiek noslogotas daudzas svarīgākās muskuļu grupas. Slodze ir arī elpošanas sistēmas muskulatūrai - tas nozīmē, ka plaušās notiek daudz efektīvāka gaisa apmaiņa, Asinis tiek kvalitatīvi piesātinātas ar skābekli, bet ogļskābā gāze - izvadīta, Skriešanas entuziasti uzsver, ka šī nodarbošanās veicina pozitīvismu kopumā, jo mazina stresu un nomāktību, tā vietā radot optimismu un prieku par dzīvi.

 

Pieredzējušo skrējēju zelta likumi

Vai tas nav pietiekami pārliecinoši? Pievienoties Latvijas skrejošajai sabiedrības daļai var jebkurā brīdī, turklāt tas neprasa lielu un pamatīgu gatavošanos. Skrējēji ar vairāku gadu pieredzi uzsver tikai dažus zelta likumus, kurus noteikti jāievēro. Un tie ir: pakāpenība un mērenība, uzsākot fiziskās aktivitātes, akmenscieta apņemšanās un pareizi izvēlēts, augstvērtīgs inventārs, ar to vispirmām kārtām saprotot kvalitatīvus skriešanas apavus,

 

Investējiet augstvērtīgos un kvalitatīvos apavos

Ne katrs skrējējs pat ar lielu pieredzi zina, ka skrienot atspēriena trieciena slodze kilogramos līdz pat 7 reizēm pārsniedz cilvēka svaru. Tas ir būtiski gan sportojot āra apstākļos, gan nodarbojoties zālē. Ja pēda kustas nepareizi - trieciens uz locītavām novirzās un tā rodas nopietni traumatisma draudi.

Traumas sportojot var iegūt ļoti viegli, taču ārstēt to sekas nākas ilgstoši un grūti. Tas ir ārkārtīgi nopietni, jo gadās, ka cilvēks pat nenojauš, ka skrienot nodara sev pāri. Kad atklājas veselības problēmas, ir sabojāts viss prieks par veselīgo un sportisko dzīvesveidu, reizēm - pat uz visu atlikušo mūžu. Vēl jo grūtāk ir noticēt, ka cēlonis ir gluži sadzīvisks - nepareizi izvēlēts sporta apģērbs un apavi. Pēda ir cilvēka dabiskais amortizators, kas sastāv no 26 kauliem un vēl vairāk locītavām. Tās kustības pamatā ir sarežģīts biomehānikas princips, jo slodze uz pēdu ir ļoti liela.

Pēdas kustība ir jāskata kopumā - pieskāriens zemei, tā amortizēšana un pārvēliens, kam seko nākamā kustība. Apaviem ir jābūt pielāgotiem pēdas anatomiskajai uzbūvei un tās dabiskajai kustībai.

 

Komfortabls apģērbs, kas netraucē

Vēlējums neskopoties ar investīciju apavu izvēlē ir ļoti nopietns, tas nodrošinās ne tikai komfortu, bet arī saglabās labu veselību. Vai arī skrējēju apģērba izvēlē ir kādi nosacījumi, vai skriet var vienalga, kā, ka tikai ērti?

Protams, tieši ērtības ir svarīgākais, kas nepieciešamas kvalitatīvam skrējienam. Nevajadzētu sev darīt pāri, pat ja tas slēpjas tikai nezināšanā. Apģērbam tāpat kā apaviem ir jābūt tādam, kas maksimāli pielāgots anatomiski pareizām cilvēka kustībām. Tādēļ apavos galvenais ir amortizācija, bet apģērbā - anatomiski pareizs piegriezums: auduma šķiedras un apģērba vīles ir pielāgotas cilvēka muskuļu šķiedru virzienam, kas sportistam netraucē nevienā kustībā. Otrs nosacījums ir kvalitatīva materiāla izvēle - elpojošs sintētisks divslāņu materiāls, kur iekšējais slānis uzsūc sviedrus un transformē tos materiāla virsējā slānī. Rezultātā sportists nekad nav sasvīdis, neatdziest un skrējiena laikā nenes sev līdzi smagu un slapju apģērba gabalu.

Par nepatiku cilvēkiem, kuri atzīst tikai un vienīgi kokvilnu, jāatzīst, ka jaunākās paaudzes sintētiskie materiāli ir speciāli radīti sportošanai un rada patīkamu, vieglu un komfortablu sajūtu, Visjaunākajiem skriešanai domātajiem apģērbu modeļiem virskārta nodrošina arī ultravioleto staru aizsardzību, lai nerastos lieks karstums no ārpuses. Tajos ir speciāls antibakteriāls slānis, kas paaugstina higiēniskumu.

Ja jautājums par apģērba un apavu izvēli ir noskaidrots, tad atliek tikai kārtīgi apņemties, izvēlēties maršrutu, iespējams, atrast vēl kādus domu biedrus un sākt skriet. Neaizmirst par mērenību un pakāpenību, jo apņemšanās vien jau ir sasniegums. Ja iemīlēsiet skriešanu kā savas ikdienas sastāvdaļu, panākumi nekur neizpaliks!

 

Citi raksti par šo tēmu

Follow veselslv on Twitter

 

   

 

Citi piedāvājumi