{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Nevajag pašsadedzināties tikai tādēļ, lai citiem būtu silti...


 

Urīna nesaturēšana jeb inkontinence

Vaira Dreimane, Inko Centra konsultante
 
Kas ir inkontinence?
Inkontinence jeb urīna nesaturēšana ir objektīvi novērojams stāvoklis, kad patvaļīgi noplūst urīns. Urīna nesaturēšana rodas neveidojoties saskaņotai darbībai starp galvas smadzenēm, muguras smadzenēm un urīnpūsli. Šīs problēmas ierosinātāji var būt ļoti dažādi: smagas saslimšanas, traumas un operācijas, dzemdības vai menopauze, stress, audzēji un pat liekais svars un aizcietējumi. Inkontinence ir multidisciplināri risināma problēma: diagnosticēšanā un ārstēšanā iesaistās gan ģimenes ārsts, gan ginekologs un urologs, gan neirologs un endokrinologs. Urīna nesaturēšanu iedala pēc intensitātes: viegla, vidēja un smaga, kā arī pēc veidiem: slodzes, pāraktīva urīnpūšļa vai jaukta tipa urīna nesaturēšana. Pētījumi liecina, ka Latvijā aptuveni pusei no visiem pacientiem ir tā dēvētā slodzes inkontinence, 43% pacientu nesaturēšana ir jaukta tipa, kamēr 7% urīna nesaturēšanu izraisa pāraktīvs urīnpūslis (pastāvīgi kairināts urīnpūslis, kas var izraisīt pēkšņu un nepārvaramu urīnpūšļa iztukšošanos), to apstiprina īpaša diagnostika – urodinamiskie izmeklējumi.

Kas izraisa inkontinenci?
Sievietei inkontinence var būt saistīta ar menopauzes izraisītām hormonālām pārmaiņām – mainās muskuļu tonuss, atslābinās muskuļi un saites. Ja iepriekš bijis smags fizisks darbs, smagas vai spontānas dzemdības, rodas dzemdes noslīdējums, kas spiež uz urīnpūsli un inkontinence iespējama pie fiziskas slodzes. Daudzas sievietes jau agrā jaunībā sākušas slimot ar dažādām urīnceļu slimībām, kas pavirši apārstētas ar tējiņām un neapmeklējot ārstu, uzlabo situāciju tikai uz mirkli. Pēcāk pietiek ar niecīgu infekciju, lai pie kārtējās apsaldēšanās vecā kaite uzliesmotu ar jaunu spēku. Nereti nosliece uz inkontinenci var būt ģenētiski pārmantota tāpat kā bērniem - nakts enurēze. Ja zināms, ka inkontinence bijusi mātei (vecumdienās), meitai jau laikus jāveic profilaktiskie pasākumi, lai inkontinence nepārsteigtu nesagatavotu.

Pētījumi liecina, ka ar urīna nesaturēšanu kaut reizi dzīves laikā saskaras katra ceturtā sieviete. Urīna nesaturēšanas riska grupā ir sievietes pēc dzemdībām un tuvojoties menopauzes vecumam.

Kā ārstē inkontinenci?
Lielākā kļūda, ko parasti pieļauj sievietes, kas atklājušas sev urīna nesaturēšanu, ir klusēšana un problēmas slēpšana. Tiklīdz radušās aizdomas par inkontinenci, ieteicams vērsties pie ģimenes ārsta vai speciālista, jo “ielaistu” nesaturēšanu izārstēt ir daudz grūtāk un nepatīkamāk. Turklāt vairumā gadījumu inkontinenci, pie pirmajiem simptomiem, iespējams izārstēt ar speciālu vingrojumu un medikamentu palīdzību, operāciju atstājot kā risinājumu vissliktākajā gadījumā. Lai noskaidrotu urīna nesaturēšanas cēloņus, izmanto dažādas diagnostikas metodes. Sākumā veic urīna analīzes un ultrasonogrāfiju, ja atbildi nav iespējams saņemt šādi – ārsts var nozīmēt urodinamiskos izmeklējumus, kas ļauj ne vien noteikt urīnpūšļa sieniņu stāvokli, bet arī uroneirofizioloģiju, slēdzējmuskuļu tonusu un spēju sarauties, urīna strūklas stiprumu un citus parametrus. Precīzi izmeklējumu dati pavisam konkrēti ļauj spriest, kas vainīgs – inervācijas traucējumi, akmeņi, cistas, ginekoloģiskas problēmas, mugurkaulāja bojājumi u.c., atkarībā no tā izvēlēties piemērotāko ārstēšanu. Situācijās, kad ārstēšana nesniedz vēlamos rezultātus, svarīgi ir domāt par pacienta dzīves kvalitātes uzlabošanu. Cilvēki nereti ir pārsteigti, cik daudz problēmu iespējams atrisināt ar ieliktnīšu un autiņbiksīšu palīdzību.

Sieviete pirms dzemdībām
Ja pirmās dzemdības sievietei ir tikai pēc 30, 40 gadu vecuma, īpaši rūpīgi jāseko līdzi veselībai grūtniecības periodā – jālūdz atbalsts no mazuļa tēva un piederīgajiem gan fiziski, gan psiholoģiski. Šajos gados sievietes muskuļiem nav tik augsts tonuss kā agrā jaunībā, līdz ar to jebkura pārslodze (īpaši dzemdības) vairo risku, ka var piemeklēt urīna nesaturēšana. Katra sieviete ir individuāla, tomēr fizioloģiskās pārmaiņas hormonālajā sistēmā un ķermenī notiek nenovēršami un neatkarīgi no tā, cik labā formā ir sieviete. Jau grūtniecības laikā, un arī pēc dzemdībām, nozīmīgi ir veikt starpenes muskulatūras vingrojumus (skat. zemāk tekstā). Lai izbēgtu no lieka riska – katrai sievietei par sevi jāsāk rūpēties laicīgi (skat. profilaksi). Grūtniecības laikā sievietes organismā mainās fizioloģiskie procesi, tostarp parādās arī regulārāka nepieciešamība urinēt, turklāt atsevišķos gadījumos var rasties pat nekontrolētas urīna noplūdes. Topošajām māmiņām nepieciešamība urinēt arī naktī rodas tādēļ, ka palielinātās dzemdes spiediena dēļ uz iegurņa vēnām un asins plūsma no apakšējām ekstremitātēm ir lēnāka un palielinās femorālais venozais spiediens. Tomēr speciālisti atzīst, ka tas ir dabas iekārtots ritms, kas topošo māmiņu pieradina pie pamošanās naktī, jo līdz ar mazuļa piedzimšanu, nakts celšanās būs neizbēgamas.

Sieviete pēc dzemdībām
Pat sievietēm, kas iepriekš nav saskārušās ar inkontinenci, pastāv risks, ka pēc dzemdībām, kad iegurņa lejasdaļas muskulatūra ir izstaipīta, var rasties neliela nesaturēšana pilienu veidā. Nesaturēšanas problēma var saglabāties kādu laiku pēc dzemdībām, jo organismam nepieciešams laiks, lai atgūtu iepriekšējo muskuļu tonusu un nostiprinātu muskulatūru, lai organisms spētu funkcionēt tāpat kā pirms mazuļa ieņemšanas. Katra sieviete ir individuāla un nesaturēšana atkarīga no veselības stāvokļa, grūtniecības norises, dzemdību gaitas un daudziem citiem aspektiem. Jau gatavojoties dzemdībām, un noteikti pēc tām, ir ieteicams veikt starpenes muskulatūras vingrojumus. Protams, jo ātrāk māmiņa spēs pēc dzemdībām atjaunot muskulatūras elastību ar dažādu vingrojumu palīdzību, jo ātrāk urīna nesaturēšanas problēma būs atrisināta. Arī šajā laika posmā, sievietēm nav ieteicams celt un nest smagumus, kā arī jāievēro visi iepriekš aprakstītie veselīga dzīvesveida principi.

Sieviete pirms un pēc menopauzes
Pirms menopauzes un pēc dzemdībām vai citu problēmu iespaidā var pastiprināties urīna nesaturēšana – jau atkal jāatkārto – svarīgi ir vērsties pēc palīdzības laicīgi, nevis situācijā, kad iziešana no mājām sāk sagādāt problēmas. Atkarībā no hormonālās sistēmas, bet fizioloģiskās pārmaiņas notiek neatkarīgi no tā, cik labā formā ir sieviete. Jo jaunāka sieviete, jo augstāks muskuļu tonuss. Turklāt – urīna nesaturēšana var būt iedzimta, to var veicināt vēlas dzemdības – jo tās iestiepj muskuļus kas tā jau ir vājāki, nekā jaunai meitenei. Katra sieviete ir individuāla un nesaturēšana ir atkarīga no grūtniecības norises, dzemdību gaitas, veselības stāvokļa. Lai izbēgtu no lieka riska – katrai sievietei par sevi jāsāk rūpēties laicīgi. Sabalansēta slodze un atpūta (gan fiziskā, gan garīgā), pietiekams miegs, veselīgs uzturs, nelietot alkoholu, nesmēķēt, nedzert gāzētus dzērienus, nodarboties ar sportu un veikt profilaktiskos vingrinājumus. Jāizvairās no apsaldēšanās, asinsvadu saslimšanām. Individuāla pieeja katrai sievietei.

Sieviete pensijas gados
Vecāka gadagājuma dāmām svarīgi atcerēties, ka gadi vēl nenozīmē, ka jāatmet visas ierastās aktivitātes. Kad bērni izaudzināti, sievietei ir pienācis laiks pievērsties sev. Jāatceras, ka kustībā ir dzīvība – pat ja tas prasa piespiešanos – katru dienu nepieciešams iziet pastaigā svaigā gaisā, lai ķermenim nodrošinātu minimālo kustību daudzumu. Ja gadi un ķermenis atļauj, arī šajā vecumā sievietēm ir ieteicams veikt iegurņa lejasdaļas muskulatūru stiprinošus vingrinājumus. Piemēram, bumbas spiešanu ar ciskām – saspiež, sasprindzina uz pāris sekundēm, tad atslābina. Vēdera un iegurņa lejasdaļas muskulatūras stiprināšanai noder arī vingrinājums „ritentiņš” – veic imitējot pedāļu mīšanu, guļot uz muguras, kājas pavērstas gaisā. Kā arī vingrinājums „šķērītes” – guļus stāvoklī izstieptas un nedaudz gaisā paceltas kājas kā šķēres sakrusto pamīšus mainot, lai augšā būtu viena, pēc tam otra kāja. Visi vingrinājumi jāizpilda lēni un ar maksimālu atdevi, lai nodrošinātu vēlamo efektu.

Veco ļaužu aprūpe
Īpaša uzmanība ir jāvelta gulošiem slimniekiem. Cilvēks, kurš smagas traumas vai slimības rezultātā atrodas uz gultas, joprojām ir cilvēks, kurš pelnījis pienācīgu aprūpi. Gulošam slimniekam, papildus ar nesaturēšanu saistītajām komplikācijām, var rasties izgulējumi. Lai izvairītos no ādas infekcijām, nepieciešama rūpīga ādas aprūpe. Saprotams, ka ne visiem ir fiziski pa spēkam divreiz dienā iznēsāt guļošu slimnieku uz dušām, bet ir speciāli ādas kopšanas līdzekļi, kas pilnībā nodrošina pacienta higiēnu. Mitrās salvetes, mazgājošie krēmi, kam nav nepieciešams ūdens – tie ir PH neitrāli un likvidē urīna atliekas, netīrumus, ar tiem var pat muti mazgāt. Ja lieto atbilstošus līdzekļus, pacienta āda nesprēgā un mitrumā nemiekšķējas, tā elpo, kas īpaši svarīgi ir veciem cilvēkiem, kuru trauslajai, porcelānveidīgajai ādai ir īpaši liels risks veidoties mikroplaisiņām. Ja netiek pienācīgi nodrošināta mazgāšana un kopšana, rodas baktērijas, veidojas izgulējumi un attīstās infekcijas. „Nereti gadās, un tas ir ļoti skumji, kad uzveicot, piemēram, vēzi, pacients mirst no izgulējumiem, jo brūces ir tik dziļas, ka sastrutojušas līdz kaulam un palīdzēt vairs nav iespējams. Tāpēc jāatceras, ka kopšanas līdzekļi ir salīdzinoši lēti. Izgulējumu operācijas maksā tūkstošos, turklāt cilvēka dzīvības cena nav mērāma latos,” atzīst Dreimane.

„Svarīgi ir saprast, ka cilvēkiem ar nelielu urīna nesaturēšanu jārod iespēja pilnvērtīgi baudīt dzīvi, savukārt, gulošajiem pacientiem nepieciešams nodrošināt komfortablus apstākļus. Kā vieni, tā otri ir pelnījuši būt sausi un dzīvot pilnvērtīgi, turklāt, izmantojot ieliktnīšus un autiņbiksītes tas ir pilnībā iespējams,” teic Vaira Dreimane.

Profilakse veselībai un labsajūtai
Sievietēm jebkurā vecumā, bet īpaši gatavojoties dzemdībām, un ja jau konstatēta urīna nesaturēšana, nepieciešams ievērot profilaktiskos pasākumus, lai izsargātos no inkontinences problēmām. Vaira Dreimane norāda, ka būtu ieteicams izvairīties no kafijas, stipras melnās tējas un gāzēto atspirdzinošo un alkoholisko dzērienu lietošanas. Nav ieteicams arī uzņemt šķidrumu trīs-četras stundas pirms gulētiešanas. Svarīgi arī izsargāties no pārliekas fiziskas slodzes, kas var radīt nevajadzīgu muskuļu iestiepumu, kas vēlāk it viegli var beigties ar urīna nesaturēšanu. Turklāt, veicot iegurņa lejasdaļas muskulatūras stiprināšanas vingrinājumus, sieviete “nošaus divus zaķus ar vienu šāvienu”. Vingrinot šo muskulatūru, sieviete ne vien veic profilaktiskus vingrinājumus, lai nodrošinātos pret inkontinenci, bet arī stiprina šo muskulatūru – kas dzimumakta laikā radīs spēcīgākas izjūtas. Jo labāk trenēta starpenes muskulatūra, jo sievietes vagīna ciešāk sakļaujas ap partnera dzimumlocekli, kas ļauj paildzināt baudu dzimumakta laikā.

Vingrinājumi ārstēšanai un profilaksei
Vingrojumu izpildei nav nepieciešams ne sporta tērps, ne sporta zāle. Tie neprasa papildus finanšu līdzekļus un nav sarežģīti. Regulāri un precīzi izpildīti, pēc diviem, trim mēnešiem 80% gadījumu vingrinājumi var sniegt efektīvu rezultātu cīņā ar urīna nesaturēšanas problēmu.

1.solis. Iemācieties pārtraukt urīna plūsmu urinācijas laikā sasprindzinot starpenes muskulatūru. Vienas urinācijas laikā centieties pārtraukt un atkal atsākt urinēt 3 - 4 reizes. Šādi trenējies līdz spēj brīvi kontrolēt savu urīna strūklu.

2.solis. Apsēdies uz cieta krēsla tā, lai justos ērti un stabili, kājas plati. Rokas atbalsi uz ceļgaliem un galva viegli noliekta. Pilnībā atslābini vēdera un sēžas muskulatūru. Tālāk sekojiet norādījumiem:

3.solis. Vienlaicīgi lēnām sasprindziniet starpenes (muskuļi, kurus iemācījies sasprindzināt, lai pārtrauktu urīna strūklu) un taisnās zarnas (ānusa) muskulatūru (sievietes arī maksts muskulatūru). Parasti šīs muskuļu grupas tiek sasprindzinātas, kad nevēlas, lai noplūstu zarnu gāzes.

4.solis. Noturi maksimāli sasprindzinātus šos muskuļus 4-5 sekundes.

5.solis. Lēnām atslābinies.

6.solis. Atkārto šo ciklu 10 reizes pēc kārtas ik pēc 1-2 stundām.

7.solis. Atkārto 10 vingrojumus raitā ritmā, izlaižot 4.soli – strauji sasprindzini muskuļus un uzreiz atslābinies.

Vingrojumus ieteicams veikt: 10 – 20 vingrinājumu ik pēc 1 – 2 stundām vismaz 3 mēnešus. Šos pašus vingrojumus var izpildīt arī citās ķermeņa pozās: stāvus, guļus uz muguras, vēdera, kā arī „lotosa” pozā. Precīzāka vingrinājumu izpilde apskatāma: www.corewellness.lv

Valsts kompensē inkontinences līdzekļus
Kopš 2007. gada 1.jūlija kompensējamo inkontinences līdzekļu sarakstā ir iekļautas vairākas papildus diagnozes, ar kurām iespējams saņemt valsts kompensāciju 50% apmērā autiņbiksīšu iegādei. Pašlaik valsts kompensētus higiēnas izstrādājumus var saņemt slimnieki, kuriem ir šādas diagnozes: audzēji; endokrīnās, uztures un vielmaiņas slimības; garīga atpalicība (līdz 18.g.v.); nervu sistēmas slimības; cerebrovaskulārās slimības; mugurkaulāja un citas krūškurvja un iegurņa lūzuma sekas. Precīzs diagnožu uzskaitījums pieejams mājas lapas www.esisauss.lv sadaļā „Kopšanas līdzekļu kompensēšana”. Bezmaksas konsultācijas par urīna nesaturēšanas problēmām iespējams saņemt Inko Centrā: Rīgā, Purvciemā, Nīcgales ielā 5 – 112. kab., vizīti iepriekš piesakot pa tālruni 6756 9696. Internetā – www.esisauss.lv

Follow veselslv on Twitter

 

 

Citi piedāvājumi