{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Nevajag pašsadedzināties tikai tādēļ, lai citiem būtu silti...


 

Karstuma viļņi

Māra Zumente

Jūs esat enerģiska, patstāvīga sieviete, kas ieņem zināmu vietu sabiedrībā. No jums mācās un respektējušu domas, jo esat ar pietiekamu dzīves pieredzi un vienlaikus pietiekami jauna, lai iederētos daudz jaunāku kolēģu vidū, jo jums taču vēl nav piecdesmit...
Bet pēkšņi, vienu brīdi jūs jūtaties normāli, apmierināta ar sevi un apkārtējo vidi, bet nākamā it kā iepeldat īpašā karstuma vilnī. Jūsu seja, kakls, krūtis pārklājas sarkaniem plankumiem, jūs jūtat drebuļus, sirdsklauves, bet, izpeldot no šā viļņa, esat stipri nosvīdusi. Un, galvenais, tas notiek visu acu priekšā. Arī naktī jūs pamodina līdzīgas sajūtas. Tās noteikti nav tikai jūsu problēmas. Apmēram 75 — 80% sieviešu klimaksa periodā izjūt šādu fenomenu, ko sauc par karstuma viļņiem. Dažām tie noris tikai ar acumirklīgu karstuma sajūtu, bet citām kļūst par mokošu un ļoti traucējošu periodu.

Diemžēl iepriekš grūti paredzēt, vai jūsu klimakss norisēs ar minimālu vai maksimālu diskomfortu. Daudzas sievietes vel joprojām domā, ka šo viļņu cēlonis ir īpašas, ar vecumu saistītas pārmaiņas galvā, jo to izpausmes saistās tieši ar ķermeņa augšdaļu. Tāpēc der zināt, kas ir šās parādības cēlonis un kā to pareizāk novērst.Karstuma viļņu cēloņiJūsu ķermenim piemīt īpaša spēja uzturēt nemainīgu, dzīvības procesiem optimālu ķermeņa temperatūru. Mehānisms, kas nodrošina šo svarīgo funkciju, atrodas smadzenēs, un to sauc par hipotalāmu. ja hipotalāms jūt temperatūras paaugstināšanos, tas sūta signālu asinsvadiem paplašināties, pastiprinot asins pieplūdi ādai un palielinot karstuma atdevi no organisma. Hipotalāms aktivizē arī sviedru dziedzeru darbību. Ar pastiprinātu svīšanu organisms atbrīvojas no paaugstinātas temperatūras.
Sievietes menstruālo un reproduktīvo funkciju nodrošina īpaša sistēma, kas vieno centrālo nervu sistēmu (hipotalāmu un hipofīzi) ar olnīcām un pārējiem dzimumorgāniem un iekšējās sekrēcijas dziedzeriem. Šie orgāni darbojas saskaņā. Ja kādā no posmiem mazinās vai palielinās izstrādāto hormonu daudzums, tiek sūtīti signāli uz pārējiem, pastiprinot vai vājinot to darbību.
Apmēram pēc 43 — 45 gadu vecuma olnīcas sāk pakāpeniski novecot. Mazinās to izstrādāto hormonu (īpaši estrogēnu) līmenis. Atbildreakcija ir impulsi, kas .signalizē par šo trūkumu. Hipotalāma darbība pastiprinās, izstrādāto hormonu līmenis smadzenēs pieaug, bet olnīcas nav spējīgas reaģēt ar hormonu izstrādi novecošanas dēļ.
Temperatūras un sievietes reproduktīvās sistēmas regulācijas centri atrodas netālu. Tāpēc tie signāli. kas no olnīcām tiek sūtīti uz hipotalāmu, netieši ietekmē arī termoregulācijas centru, pastiprinot tā darbību. Tieši tāpēc sievietes izjūt karstuma viļņus, bet ķermeņa temperatūra nepaaugstinās. Iedzimtībai nav nozīmes šai procesā.     Tāpēc bieži sievietes mātei vai māsām karstuma viļņi bijuši pilnīgi atšķirīgi.Ja sievietei reproduktīvā periodā bijusi olnīcu operācija, iekaisums, disfunkcija vai īpaši tikusi veicināta olnīcu darbība, olnīcas noveco straujāk.Sieviete ar palielinātu ķermeņa masu karstuma viļņus izjūt vieglāk, jo taukšūnās uzkrājas nedaudz estrogēnu, kas var daļēji kompensēt olnīcu neizstrādātos hormonus. Taču taukšūnās esošie hormoni var radīt virkni citu nevēlamu blakņu.Pētījumi pierāda, ka apmēram 89% sieviešu karstuma viļņus izjūt 4 — 5 reizes dienā, apmēram 7% — vairākas reizes stundā, bet 6% — pāris reižu nedēļā. To ilgums var svārstīties no 1 sekundes līdz 4 minūtēm. Karstuma viļņi parasti rodas apmēram 45 gadu vecumā, kad menstruālais cikls kļūst neregulārs. Bet ir gadījumi, kad tie sākās jau uz normālu menstruāciju fona.Sievietēm, kas nesāk lietot hormonu aizstājterapiju, 64% gadījumu šīs parādības ilgst 1 — 5 gadus, 26% — 6 — 10 gadus, bet apmēram 10% — vairāk par 11 gadiem.Kā sieviete var sev pati palīdzēt?Daudzas sievietes var uzlabot savu pašsajūtu arī bez medikamentu lietošanas. Pamēģiniet šādus ieteikumus:
•    valkājiet vieglu un ērtu apģērbu, kas neapspīlē jūsu augumu un atvieglo ādas darbību;
•    nevalkājiet sintētisku apģērbu, labāk izvēlieties kokvilnu un dabiskos materiālus. Tas attiecas arī uz apakšveļu;
•    mazāk lietojiet pikantus un treknus ēdienus. Samaziniet kafijas, tējas un karstu dzērienu lietošanu, Izvairieties no alkohola;
•    ja iespējams, ejiet dušā. Pieradiniet sevi pie vēsas dušas vai kontrastdušas, Ja tas nav iespējams, apslapiniet vismaz seju, kaklu un krūtis ar vēsu ūdeni vairākas reizes dienā:
•    izvairieties no stresa, lasiet patīkamu literatūru, tiecieties ar sev tīkamiem cilvēkiem. Der psihologa padoms;
•    fiziski aktīvām sievietēm karstuma viļņi noris vieglāk. Regulāri vingrojiet, brauciet ar velosipēdu, slēpojiet vai vairāk ejiet kājām;
•    pirms naktsmiera izdzeriet glāzi pavēsas, nomierinošas tējas, izvēdiniet guļamistabu un guliet pie atvērta loga.
•    Ja karstuma viļņi rada sarežģījumus, meklējiet palīdzību pie sava ginekologa vai ģimenes ārsta. Ir pietiekami daudz iespēju aizstāt trūkstošos hormonus, lai šis mūža posms neietekmētu jūsu vietu sabiedrībā un ģimenē.