Informējam, ka portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.

{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Nevajag pašsadedzināties tikai tādēļ, lai citiem būtu silti...


 

Citi raksti par šo tēmu

Skriesim ar prieku

Lolita Rūsiņa

Mūsdienās ir svarīgas jebkura veida fiziskās aktivitātes, bet vēl būtiskāk ir izvēlēties to kustību veidu, kas sagādā prieku un baudu, Tiem, kas grib uzsākt skriešanu, būs vērtīgi daži speciālista ieteikumi, kas palīdzēs gūt lielāku efektu no šis fiziskās nodarbes.

Skriešana veicina organisma attīrīšanos un stiprina imunitāti

Skriešana ir ieteicams sportiskās aktivitātes veids gan veselajiem, gan tiem, kas sirgst ar dažādām saslimšanām. Šajā rakstā apkopotas ģimenes ārsta, profesora Tadeuša Tālera rekomendācijas, kas noderēs iesācējiem, veseliem cilvēkiem, kas ir izlēmuši, ka skriešana ir vispiemērotākais veids, kā uzturēt sevi labā fiziskā formā.
Pavasarī bieži vien ir jūtams spēku izsīkums, kas ir saistīts ar grūto ziemas periodu, kas bijis aktīvs vitamīnu un enerģijas tērēšanas laiks. Ziemas laikā organismā ir uzkrājušās šlakvielas, brīvie radikāļi - neoksidētie vielmaiņas produkti, kas bojā šūnu membrānas. Tāpēc ir svarīgi aktivizēt asinsrites sistēmu, jo tas veicina šlakvielu Izvadīšanu. Skriešanai ir ļoti liela nozīme sirds un asinsvadu sistēmas darbības uzlabošanā, Turklāt skrienot tiek izvingrinātas locītavas, kas Ir iesīkstējušas, ikdienā strādājot sēdošu darbu.
Skriešanas pozitīvākā īpašība - tiek noslogotas daudzas svarīgākās muskuļu grupas. Noslodze ir arī elpošanas sistēmas muskulatūrai - tas nozīmē, ka gaisa apmaiņa notiek efektīvāk. Asinis tiek kvalitatīvi piesātinātas ar skābekli, tiek izvadīta ogļskābā gāze.
Ja ir novērojamas kādas saslimšanas, tad pirms aktīvas skriešanas uzsākšanas ieteicams konsultēties ar savu ģimenes ārstu. Skriešana ir arī labs aktivitātes veids atveseļošanās periodā.

Vērtīgi ieteikumi iesācējiem

Padomā par skriešanas stilu. īpaši ja skriešanu uzsāk pavasarī, pēc ilgāka pārtraukuma, tas jādara ļoti uzmanīgi Savs skriešanas stils ir izstrādāts tiem. kas skrien garas distances un dara to profesionāli. Viņiem tiek piemērots speciāls treniņu režīms ar mērķi sasniegt labāku rezultātu. Iesācēju amatieru mērķi ir citādi, tāpēc viņiem jāievēro atšķirīgi nosacījumi. Ja ir bijis pārtraukums, slodzei jāaug pakāpeniski.

Noteikti iesildies! Pirms skriešanas noteikti jāiesildās, piemēram, jāveic daži vingrojumi, pietupieni. Tas sagatavo sirds un asinsvadu sistēmu lielākām slodzēm. Strauji sākot skriet, var sākt sāpēt mugura, skausts, locītavas. Piedzīvojot šīs nepatīkamās izjūtas, rodas vēlēšanās atteikties no skriešanas vispār. Tā visbiežāk notiek skriešanas diskreditācija. Uz skriešanu liktās cerības nepiepildās, un vēlamais efekts netiek sasniegts. Lai tā nenotiktu, noteikti iesildies!

Sāc pakāpeniski. Tiem, kas ilgi nav skrējuši, ieteicams sākt ar garām, enerģiskām pastaigām, kas pakāpeniski pāriet vieglā skrējienā. Tad var ari palielināt ritmu un paaugstināt slodzi. Nevajadzētu skriet ātri un censties pārvarēt lielas distances. Skrienot ir nepieciešams kontrolēt savu pulsu - tam nevajadzētu būt lielākam par 120 sitieniem minūtē. Ja šī robeža ir sasniegta, ja sāk trūkt elpas, tad labāk pārtraukt aktivitātes.
Izvēlies īstos apavus. Tas, vai skriešana noritēs pareizi, ir atkarīgs arī no apavu izvēles. Vislabāk iegādāties skriešanai paredzētos apavus - tie ir piemēroti atbilstošām slodzēm un ietver daudzveidīgas tehnoloģijas, kas mazina trieciena ietekmi. Skrienot ilgstoši,
vertikālā trieciena ietekmē uz mugurkaulu veidojas pietiekami liela slodze. Tāpēc apaviem ir jābūt kvalitatīviem, ērtiem un moderniem. Izvēloties pareizus apavus, saudzējam mugurkaulu, locītavas, ir vieglāk skriet un ari nogurums ir mazāks.

Izvēlies piemērotu apģērbu. Tikpat liela nozīme ir sporta apģērba  izvēlei - jāizvēlas laika apstākļiem atbilstošs apģērbs. Obligāti nepieciešama arī cepure, kas aizsargā galvu no saules stariem, aukstuma, uzsūc sviedrus un pasargā  no vēja. Nav ieteicams ģērbties pārāk biezi.

Neaizmirsti par ūdeni! Svīstot organisms zaudē ne tika šķidrumu, bet arī sāļus - nātriju, kāliju. Tie ir elektrolīti, kas ir  nepieciešami, piemēram, sirds asinsvadu sistēmas darbībai. Tāpēc tiem, kas ļoti svīst, vajadzētu skriešanas laikā iedzert kādu malku ūdens, bet ļoti nedaudz - tikai, lai izskalotu muti.

Padomā, kur skriet. Svarīgi ir izvēlēties vietu, kur labāk skriet. Speciālisti iesaka - no veselības viedokļa labāk skriet vietās, kur nav aktīvas transporta kustības, piemēram, zaļajā zonā, parkā. Skrienot būtu jāelpo svaigs gaiss, nevis automobiļu izplūdes gāzes! Nebūtu vēlams skriet pa asfaltu, jo tas ir ciets segums, kas nelabvēlīgi var ietekmēt locītavas un mugurkaulu, ieteicams izvēlēties neasfaltētu segumu.

Izvēlies pareizu elpošanas ritmu. Vēl viena kļūda skriešanas laikā - sasteigtība, cenšanās uzstādīt rekordu. Daudzi iesācēji nezina, ka skrienot ir svarīgi regulēt savu elpošanu. Lai pareizi iemācītos elpot, ir jāiemācās skaitīt - uz četriem sirdspukstiem viena ieelpa un uz četriem sirdspukstiem viena izelpa. Tad elpošana būs ritmiska un pilnvērtīga. Pretējā gadījumā - rodas elpas trūkums un skriešana ir jāpārtrauc. Ja skrienot jūtamas durošas sāpēs sānā, tā ir viena no pazīmēm, ka organisms ir maz trenēts un cilvēks skrienot ir pārvērtējis savas spējas, pārāk kāpinājis slodzi. Tas nav slimības simptoms, bet gan signāls - ne tīk strauji, jāmaina ritms.

Izvēlies skriešanas laiku. Skriešanai piemērots laiks ir tas, kas atbilst cilvēka individuālajiem bioritmiem. Vieniem tas ir no rīta, otriem - vakarā. Pūcēm efektīvākas būs vakara stundas, cīruļiem - rīta. Jebkurā gadījumā skriešanai ir jāsniedz bauda un gandarījums. Ja tas tā nav, ir jādomā, vai skriešana ir vislabākais fiziskās aktivitātes veids tieši jums.

Pirms  skriešanas labāk neēst. Protams, vislabāk būtu skriet tukšā dūšā, pirms skriešanas iedzerot glāzi ūdens vai  tasi kafijas. Pēc skriešanas - vispirms duša un tikai tad var kaut ko vieglu apēst. Pēc maltītes uzsākt skriešanu ieteicams pēc divām stundām.

Uzmanīgi ar pārslodzi! Ir cilvēki, kas ir gatavi sevi mocīt, piemēram, lai iegūtu vajadzīgos ķermeņa apmērus. Nekādā gadījumā nevajadzētu aktīvu skriešanu apvienot ar badošanos vai diētām. Tas nozīmē, ka organismam būs  pārslodze un rezultāts būs īslaicīgs.
Ar fiziskajām aktivitātēm ieteicams nodarboties regulāri, ne tikai sākoties siltākam gadalaikam. Tad arī pavasara nogurums būs krietni mazāks!

Citi raksti par šo tēmu

Follow veselslv on Twitter

 



 

 

Citi piedāvājumi