Informējam, ka portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.

{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Citi raksti par šo tēmu

Saldam miegam – ērtu matraci!

Lolita Rūsiņa



Var jau apcerēt visdažādākos labas gulēšanas paradumus, bet aizmidzis cilvēks nejūt, vai viņš guļ pareizi. Miega laikā pozas var mainīties, un šis process nav kontrolējams. Viens gan ir skaidrs - izvēloties vispiemērotāko matraci, vienu trešdaļu dzīves, kuru pavadām gultā, var tikai kvalitatīvi uzlabot. Kādā pozā cilvēka organisms jūtas vislabāk, kā izvēties matraci - par to saruna ar ārstu rehabilitologu Uģi Beķeri.

 

Ir vērts padomāt, vai guļam pareizi. Joprojām daudzi guļ uz veciem, izgulētiem matračiem. Nedaudz mainot dažus gulēšanas ieradumus, būsiet patiesi pārsteigti par to, ka no rītiem vairs nemoka reiboņi un galvas sāpes. Protams, šo simptomu iemesls var būt arī kāda saslimšana, bet speciālisti ir pārliecināti, ka nepareiza guļvieta un neērta poza arī var provocēt diskomfortu sprandas, kakla, muguras zonā. Piemēram, var būt galvas sprandas apasiņošanas problēmas.
Gulēšana uz sāniem un muguras ir optimālākās pozas, jo tās ir dabiskas un ļauj gulēt nesaspringti. Svarīgākais, lai mugurkauls būtu taisns, kakla un muguras izliekumi būtu piepildīti un elastīgi atbalstīti. Nav ieteicams gulēt uz vēdera ar izteikti uz mugurpusi atliektu galvu. Šāda poza rada sasprindzinājumu un provocē mugurkaula artērijas kairinājumu.
Pareizu un ērtu gulēšanu nodrošina arī piemērota matrača izvēle - vēlams, lai tas būtu izgatavots no kvalitatīva un mūsdienīga materiāla. Cilvēks naktī gulēšanas pozas maina līdz pat 100 reizēm. Tieši tāpēc matracim, uz kura guļam, ir jābūt pielāgotam ķermenim. Laiks iepazīties ar jaunākajiem tehnoloģiskajiem sasniegumiem, kas palīdzēs izgulēties, radot papildu enerģiju, spirgtumu un možu garu.

Katram savu matraci!
Svarīgi, lai guļot ķermenis nebūtu sasprindzināts, netiktu traucēta asinsrite un nospiesti audi. Veselīgam miegam  vislabākais ir atsperīgs, ne pārāk mīksts un ergonomisks guļamais, kas nodrošina dabisku un vienmērīgu mugurkaula atbalstu. Pērkot jaunu matraci, jāraugās, lai tas nebūtu pārāk ciets vai pārāk mīksts. «Tiesa, ir cilvēki, kas ir pieraduši gulēt uz ļoti cietas gultas un apgalvo, ka jūtas labi izgulējušies. Liela nozīme ir ieradumam,» skaidro Uģis Beķeris. «Ir bijuši gadījumi, kad cilvēks nopērk jaunu gultu un pēc neilga laika sūdzas, ka nevar izgulēties. Jaunas gultas vai matračus cilvēki nepērk bieži. Viņi pierod pie viena gulēšanas veida, un nereti vajadzīgs adaptācijas periods, kamēr cilvēks pielāgojas jaunajai guļvietai. Nekādā gadījumā nevajadzētu gulēt gultās, kuras ir pārāk mīkstas, jo tad nepareizi izliecas mugurkauls,» brīdina ārsts.
Apaļīgākiem cilvēkiem vajadzētu izvēlēties cietāku matraci. Arī jauniem cilvēkiem ir piemērots cietāks matracis, jo līdz 27 gadu vecumam ķermenis vēl attīstās. Cietāku guļamo jāizvēlas arī aktīviem un sportiskiem cilvēkiem, smaga fiziska darba darītājiem. Savukārt vecākiem cilvēkiem der mīkstāks matracis.
Ja cilvēks ir alerģisks, tad ir jāzina, ka atsperu matrači ar dabīgu polsterējumu uzkrāj visvairāk putekļu. Vispiemērotākie būs porolona, lateksa, ūdens vai viskoelastīgie matrači.
Svarīgi, lai guļot būtu pareizi fiksēti muguras un kakla skriemeļi. Tāpēc, izvēloties matraci veikalā, ieteicams tajā iegulties, pagrozīties, sajust, kā organisms jūtas un kā reaģē. Ja ir sajūta, ka nelauž, un nav sasprindzinājuma, tad tas liecina, ka gulta ir piemērota konkrētajam cilvēkam. Jāņem vērā, ka ne vienmēr gulta ar izteiksmīgu dizainu būs arī piemērota ērtai gulēšanai.
Pērkot matraci, ir jāpievērš uzmanība ne tikai estētiskajām kvalitātēm, bet arī gultas piemērotībai konkrētā cilvēka ķermeņa īpatnībām, svaram, izmēram. Tagad ir nopērkami dažādu veidu matrači. Katrs var atrast savai labsajūtai un komfortam vispiemērotāko.
Izvēloties jaunu guļvietu, uzmanība parasti tiek veltīta gultas izskatam, materiālam, furnitūras krāsai, aizmirstot par tik nepieciešamo komforta un ērtības sajūtu. Vislabākie matrači ir tie, uz kuriem guļot vienmērīgāk tiek sadalīts ķermeņa svars un kas pielāgojas ķermeņa izliekumiem.

Matraču veidi
Ir vairāki matraču veidi, kurus iespējams iegādāties - atsperu (cilindrveida atsperu, maisiņu vai kabatveida atsperu karkasa un koka atsperu sistēmas matrači); viendabīga materiāla mīkstie matrači (lateksa, porolona), viskoelastīgie siltumjutīgie un cita veida matrači (ūdens, gaisa).
Atsperu matracis ir vairākslāņu, kur zem apdares auduma atrodas pildījums no abām pusēm un atsperu bloks. To kvalitāte ir atkarīga no atsperu un to izgatavošanā izmantoto materiālu kvalitātes, atsperu bloku daudzuma uz kvadrātmetru, atsperu vītņu daudzuma un stieples biezuma. Atsperu matračiem ir laba gaisa ventilācija karkasa iekšpusēs. Tagad ir nopērkamas tik kvalitatīvas gultas, kur matracis sastāv no daudzām mazām atsperēm, kas ievietotas auduma maisiņā un piestiprinātas pa vienai. Matraču polsterējumam var tikt izmantoti dabīgi vai sintētiski materiāli: sintepons, porolons, kokvilna, dabīgā vilna, latekss, kokosšķiedra u.c. Porolons un sintētiskais latekss bieži tiek izmantots gultas matraču izgatavošanai.
Ūdens matrači ir anatomiski un ergonomiski, tie īpaši piemēroti cilvēkiem ar asinsrites traucējumiem. Viens no to trūkumiem - nenotiek gaisa apmaiņa. Ūdens un gaisa matrači vienmērīgi sadala slodzi, atkārtojot ķermeņa kontūras.
Lateksa matračos cietības izmaiņas tiek panāktas ar katras zonas caurumošanu dažādos diametros, bet atsperu matračiem - ar dažādu cietību atsperēm. Lateksa pildvielas gaisa kanāli nodrošina labu gaisa cirkulāciju - tāds matracis ir elpojošs. Veikalos pieejami dabīgā un mākslīgā lateksa matrači. Tiek ražoti arī matrači, kur latekss ir kombinācijā ar citiem materiāliem

Citi raksti par šo tēmu

Follow veselslv on Twitter


 


 


 


 

 

Citi piedāvājumi