{{#image}}
{{/image}}
{{text}} {{subtext}}
   

 


Pats labākais dzīves skolotājs – pieredze. Ņem, protams, dārgi,bet paskaidro saprotami.


 

Izturības treniņi, transcendentālā meditācija un štovēti kāposti - 3 veidi kā uzlabot garstāvokli.

Kārlis Auce          

                  Depresija, trauksmainība, stress, sociālā trauksme. Visas šīs un vēl dažādas līdzīga rakstura problēmas mūsdienās skar gandrīz katru indivīdu gandrīz katru dienu. Iemesli tam ir daudz un dažādi: stresains darbs, neveselīga diēta, pārlieku liels interneta vai masu mediju patēriņš, personīgas problēmas, pārlieku liels alkohola vai citu narkotiku patēriņš utt. Tiešām, šķiet, mūsdienās dzīvot klusu un mierīgu dzīvi kļūst aizvien grūtāk un grūtāk. Pēc pasaules veselības organizācijas datiem vairāk kā 350 miljoni pasaules iedzīvotāji cieš no depresijas un katru gadu tiek izdarītas vairāk kā 900 000 pašnāvības, kas lielākoties tiek saistītas ar depresiju, trauksmainību un citām garīgām problēmām. Kā šī statistika un neskaitāmi pētījumi liecina šādas problēmas nav tikai mazas un marginālas minoritātes rakstura problēmas, bet gan nopietnas slimības, kas skar lielu daļu cilvēku.

                  Šo slimību ārstēšanai izstrādātās farmaceitiskas zāles gūst aizvien lielāku popularitāti. Piemēram, benzodiazapīni, SSRI (selectīvie seratonīna atpakaļsaistes inhibitori), SNRI (selektīvie seratonīna-noradrenalīna atpakaļsaites inhibitori), opioīdi un vēl daži mazāk populāri medikamenti. Lai gan vairāki pētījumi ir pierādījuši šo medikamentu efektivitāti, palīdzot neskaitāmiem cilvēkiem, tie ir tikai īstermiņa līdzekļi stāvokļa stabilizēšanai un to ilgtermiņa lietošana noved pie atkarības un neiroloģiskiem bojājumiem. Diemžēl šo vielu izrakstīšana bieži notiek bez pārlieku lielas kontroles, kas ir novedis pie ievērojamas Rietumu populācijas daļas atkarības no šīm ārsta izrakstītām vielām. Vairāk kā 15 miljoni ASV iedzīvotāju ir atkarīgi no recepšu medikamentiem - skaitlis, kas pārsniedz no heroīna, metamfetamīna un kokaīna atkarīgo daudzumu kopā ņemot. 45 % no narkotisko vielu pārdozēšanas gadījumiem ir saistīti tieši ar recepšu zālēm. Eiropā vadošās valstis recepšu zāļu lietošanā ir Dānija, Somija un Igaunija. Pēc Pasaules Narkotiku Ziņojuma sniegtajiem datiem no 11 līdz 70 % cilvēki, kam ir izrakstīti benzodiazepīni ir atkarīgi no šīm zālēm.

                  Šī statistika ir lielisks iemesls izmēģināt dažādas mazāk drastiskas metodes šo garīgo kaišu ārstēšanai. Iedvesmai varu sniegt trīs nesenus pētījumus, kas sniedz jaunas atklāsmes par bieži sen jau zināmām lietām:

Regulāra un ne pārāk smaga sportošana aizvien vairāk un vairāk tiek nopietni uztverta kā alternatīva farmaceitiskajiem antidepresantiem. Nesens 2016. gada maijā Amerikas fizioloģijas žurnālā publicēts pētījums apraksta procesu ķermenī, kas tikai vairāk stiprina ticību šāda piegājiena pareizumam. Konkrētais pētījums fokusējās uz ilglaicīgas fiziskas piepūles ietekmi uz kiunerīna metabolīzi skeletālajos muskuļos. Ilglaicīga fiziska slodze šajā gadījumā nozīmē treniņi, kuru laikā sirdsdarbība nepārsniedz 70% no maksimālās, piemēram, skriešana, riteņbraukšana utml. Šādu aktivitāšu laikā skeletālo muskuļu kinunerīna aminotransferāzes (aminoskābes triptofāna (nozīmīgs melatonīna un seratonīna biosintēzē) mazāk zināmais metabolīts) metabolīze pārslēdzas no neirotoksiskā kinunerīna sintēzes uz kinunerīnskābes veidošanu. Šīs mazpētītā viela tiek saistīta ar neirodeģeneratīvo slimību un audzēju aizturēšanu, kā arī iekaisuma un depresijas mazināšanos. Protams, sportošana kopumā uzlabo fizisko labsajūtu, kas neizbēgami uzlabo garīgo labsajūtu un šāda veida pētījumi tikai liek sportot vairāk.

Interesants un mazliet neparasts pētījums, kas publicēts pagājušā gada oktobrī, aplūkoja regulāras transcendentālās meditācijas ietekmi uz vidēja vai augsta riska cietumniekiem Oregonas štata cietumā, kuri cieš no dažādu traumu izraisītiem psiholoģiskiem traucējumiem. Cietumniekus sadalīja divās grupās, viena 4 mēnešus apmeklēja transcendentālās meditācijas apmācības, kamēr otra turpināja ierasto cietuma dzīvi. Pēc šiem četriem mēnešiem grupa, kas apmeklēja transcendentālās meditācijas kursus ziņoja par 47% traumas izraisīto simptomu samazināšanos (trauksmainība, depresija, disociācija, miega traucējumi un nozīmīgs uztvertā stresa kritums) salīdzinot ar grupu, kas nemeditēja. Atšķirībā no citām meditācijas tehnikām transcendentālā meditācija neizmanto prāta fokusēšanu, mindfulness tehniku, apceri vai domu kontroli. Tā vietā transcendentālās meditācijas organizācijas (organizācija uzsver, ka tai nav ne reliģisks, ne filozofisks raksturs, tā pastāv tikai, lai palīdzētu cilvēkiem caur transcendentālo meditāciju, lai gan mācību procesā tiek piekopti rituāli un tās mācīšana ir aizliegta vairākās ASV skolās, atsaucoties uz tiesībām uz ticības brīvību) sertificēts skolotājs pavada dažas stundas ar skolēnu, pēc kurām tas izvēlas tā personīgo mantru, kuru nedrīkst nevienam izpaust. Šī mantra tiek skaitīta divas reizes dienā pa 20 minūtēm. Iepriekš veikti pētījumi liecina, ka TM tehnika samazina hiperstimulāciju simpatētiskajā nervu sistēmā, kā arī hipotalāmajā  virsnieru hipofīzes asī, kuras ir atbildīgas par dažādiem ķermeņa refleksiem. Mazāki stimuli šajās sistēmās samazina uztraukumu, adrenalīna izdalīšanos un trauksmainību.

Amerikāņu žurnāla “Psychiatry research” pagājušā gada augustā publicētā pētījumā tika novērota sakarība starp fermentētu ēdienu, piemēram, štovētu kāpostu, jogurta vai tofu un pamazinātiem trauksmainības un depresijas simptomiem. Pētījumā tika sekots 710 Viljamsa un Marijas koledžas studentu ēšanas paradumiem, it īpaši fermentētu ēdienu patēriņam, un tam, cik ļoti tie izjuta ar trauksmainību, neirotismu vai sociālo fobiju saistītus simptomus. Pētījumā tika atrasta sakarība starp fermentētu ēdienu ēšanu un sociālās trauksmainības līmeni. Pētījuma subjekti it īpaši izjuta mazāku kautrīgumu un bailes no sociālām situācijām. Lai gan pētījums atklāja sakarību starp fermentētiem ēdieniem un trauksmainības mazināšanos, zinātniekiem nav līdz galam skaidrs, kā šis process strādā, šķiet, tas ir saistīts ar mikrofloru un fermentētajos ēdienos esošajiem probiotiķiem.

Šie ir tikai 3 piemēri veidiem kā uzlabot savu garīgo stāvokli ar “netradicionālām” metodēm, neizmantojot recepšu tabletes. Protams, ja simptomi ir hroniski un smagi šāda veida zāles ir lielisks veids, kā īstermiņā novērst simptomus tālākām terapijām utt. Pārējiem, kas varbūt sezonāli izjūt depresiju, vai izjūt lielu daudzumu stresa ikdienā nav obligāti katru dienu jāskrien pusmaratoni, jāēd tikai štovēti kāposti vai jāpierakstās transcendentālās meditācijas kursiem (jebkura veida meditācija derēs). Šādi pētījumi, kas varbūt lielākā kontekstā īpaši neizceļas, vairāk liek padomāt par to, ka bieži vien tu esi tas, ko tu ēd, kā arī ko tu dari un ko tu domā.

 

 

Follow veselslv on Twitter

 

 

Citi piedāvājumi